Saturday 19 November 2011

MUET habis sudey :)

Hello. 
Qibah dah tukar template because pink nampak sangat girly la. And sorry Qibah bukan perempuan yang gelimat gitu. Haha. Qibah forced untuk bercakap dalam BM sebab ada yang bagitau certain words tak faham. Kwang kwang kwang. Qibah pun nak tukar lagu tuh tapi sayang pulak. Xsesuai kot dengan background yang gelap tapi lagu jiwang karat sampai dah nak rapuh besi. Cey. Menyimpang. Qibah tak dapat tukar because Qibah dekat CAIS, baru habis MUET. Nak tunggu abang ambik, petang la alamatnya. Qibah malas la nak mandi kat Seroja. Banyak sangat serangga2 yang mengintip. * GELI . So, Qibah online kat Cais because Qibah tak bawa lappy. Alah kat Unimas sehari je pon kan. :) Kalau la Qibah typo, sorry sebab ni keyboard yang besar tu. Xbiasa Qibah taip macam ni sebab Qibah always taip without looking kat keyboard. Hebat tak ? :P :P Alah, nampak sangat selalu online kan ? Eh, lupa pulak. Qibah xdapat nak tukar lagu sebab komputer ni xboleh bukak website tu. Asal ar ? Hairan tapi takpe la kat umah boleh jugak nanti. :)


Okay. Actually last night Qibah watching a movie la. Dari 12 am till 2 am. " When youre sleeping " . Sebenarnya Qibah dah tengok this movie tapi tengok lagi. Hahaha. Pengajaran yang dapat dari movie tu is, don't judge a book by it's cover. Qibah hairan jugak macam mana seseorang BOLEH TAK judge satu buku tu without tengok cover. Qibah pernah tanya my dad. and my dad seorang lelaki okay... * mesti la. Adoi.. Okay my dad pernah cakap memang jangan judge a book by its cover. Maksud nya ialah, jangan menilai buku tu dari muka depan. Hm and dad pun terus cakap la. Kita tak tengok buku tu terud judge. Kita just agak2 la contents dia macam mana. Tapi kan ayah cakap, dia xambik la buku yang cover buruk siot. Jadi ayah akan ambik buku yang cover dia menarik. Qibah rasa semua orang pun buat macam tu :) So, perempuan yang tak cantik, dalam hati cantik pun, orang memang la xjudge and cakap oh perempuan ni even muka xseberapa tapi mungkin dalam hati ada taman bunga larangan. Okay well, tapi nak ke u dekat ? Nak ambik teman hidup ? Nak menghadap muka dia 24 hours. Tapi memang la kalau kecelakaan tu terjadi, allahualam bissawab. * Qibah dah bunyi Ustazah yang kerja part time dah >.<


So, ada jugak yang cakap perempuan bertudung tak semestinya baik. Tengok pergauklan diorang. Ehem. Manusia ni memang pelik kan ? Perempuan yang xbertudung pun kena, yang bertudung pun kena . Always tak puas hati. Nama pun manusia kan. Please la. Xtau nak cakap apa dah. Memang bayak quotes yang kita jumpa hal pecintaan, laki , perempuan tapi quotes tu tak semestinya perlu diaplikasi dalam hidup kita yang sekarang tengah live our life dalam developing countries. People dah tak tengok semua tu. Yang people tengok sekarang is harta dan pangkat. Well, biar orang lain tengok semua tu tapi hal kita dengan tuhan tak perlu la ditunjuk2. Boleh tapi kalau sebagai ikutan. Xda yang larang. Kan ? Ingat, perempuan yang bertudung tak semestinya baik tapi perempuan islam yang baik akan bertudung. Okay for example, seperti contoh la aku. Aku tinggal di bumi Sarawak yang becampur kaum berbilang bangsa. It's hard for me untuk menetapkan pendirian untuk bertudung. Because of what ? My parents yang kuat hati suruh aku bertudung and temptation ada merata bak kata orang Sarawak, mengarey... Sebab banyak kawan aku yang free hair and apa yang perlu di highlight ramai yang bukan Islam. So, di Sarawak memang kurang yang mengambil tindakan dan tegas dalam ajaran Islam. Thanks dad and mom. I love you. My mom memang sangat bagus. Youre the best mom in the world. Aku berani cakap macam tu sebab denagn ada mom yang sangat mementingkan maruah anak dan tempat dirinya di Syurga, mom suruh aku belajr Quran dan mengghunakan hijab. Sweet kan ? 


But when aku grow up, darah panas, teenagers, there are so many temptations yang boleh menyebabkan apa yang mom ajar banyak yang tidak dipedulikan. Hm. Well, entahla. Tak tahu. Syaitan suka darah yang masih panas ni. :[  Aku qibah just nak buat comparison . Xda kaitan untuk menunjuk2. Ini untuk peringatan diri sendiri. Qibah start belajar Quran dari 4 tahun. Sebab time tu belajar ngaji pon 3 minit je kot. Haha. Bukan betol pun. Saje. And Qibah tamat Quran darjah 2. Umur 8 tahun. Qibah belajar taranum 4 tahun jugak dan Qibah pernah johan qariah time darjah 6. And pernah jadi wakil Kuching Samarahan. Tapi, bila Qibah makin besar, Quran pun jarang nak pegang. Bukan tak ada langsung tapi jarang la. Bila masok form 5 baru Qibah sedar balik. Hm. tapi tu la. Hati dah busuk kan. Kotor. Time usia remaja, memang syaitan suka mengusik. Tapi Qib tetap bersyukur sebab denagn dorongan mom and denagn kekuatan Qibah sendiri and yang paling penting dengan kehendak tuhan Qibah still menggunakan hijab. Once again, jangan hina perempuan yang guna hijab. Walaupun buruk aqidah nya, perlakuan nya, tapi jangan hina hijab nya. Kita manusia dan perempuan sebegitu perlukan dorongan untuk menjadi muslimah yang benar2 taat dan sejati dan bukan untuk dikutuk cara pemakaiannya. Please. Kita hidup memang serba kekurangan. Tapi, people WAKE UP !


Post ini bukan lah merujuk kepada sesiapa yang mula terasa tapi post ini MEMANG KHAS UNTUK ANDA yang membaca dan please kita sesama Muslim jangan menghina tapi membantu. Kadang2 kesian melihat perempuan yang berhijab tapi berkelakuan yang tidak elok. Saya maksudkan di sini ialah yang berhijab tapi baju nya ketat dan segala macam yang tidak sesuailah. Tapi kan, sepatutnya kita tegur. Sekurang2 nya kita cegah benda itu dengan hati atau menasihati muslimah lain. Entah. Pelik.


Actually Qibah rasa sangat pelik. ALAMAK. Dah tulis panjang2 baru nak bagitau apa sebab Qibah tulis macam ni >.< Qibah selalu balik umah kan time hujung minggu. Umah dekat je ngan Uni. Tapi time balik tu, time ambik beg dari kereta, Qibah selalu balik pas Isyak kan, Qibah ada la nampak ramai perempuan yang baru balik dari surau. Solat berjemaah kan. Qibah tak la peduli sangat kan. Alhamdulillah la. :) TAPI, Qibah perasan, bukan kali tu je, banyak kali dah..... Bila diaorang balik dari surau, bila nampak budak Muslimah yang tengah dudk2 sembang bawah lampu, diorang jeling. Adakah ini bermaksud diorang benci akan golongan yang MEMBUANG MASA ? Atau benci pada golongan muslim yang TIDAK KE SURAU UNTUK BERJEMAAH ? Atau mereka benci sebab Muslimah ini TIDAK MENGENAKAN HIJAB ? Walaupun Qibah x la termasuk sekali mana2 kedua golongan tu, tapi Qibah dah pandai fikir. Alangkah indahnya kalau Allah jadikan lampu tempat orang lalu lalang tu gelap time Qibah balik ? So, Qibah tak perlu la tengok dorang lepak camtu. Buat sakit hati. TAPI QIBAH TAK PERNAH JELING DORANG ! Bukan bermaksud Qibah hipokrit bila senyum, tapi Qibah just xnak cari hal . Dan alangkah indah nya kalau Qibah tak nmpak mata2 yang menjeling tu ! Allah. Qibah rasa nak menyumpah. Hahhaaha.Sebab mata yang menjeling tu baru je kuar surau. Habluminallah. Hablumninannas ? Xde ? Asal lak ? Hubungan you dengan tuhan, you dah jage. Asal hubungan you gn sesama manusia sesama islam xmcmtu ? Hurm.. TAPI NI CERTAIN. XSEMUA MACAMTU :)  Yang lain, ada yang senyum je. Sweet je muka :)


In conclusion, Qibah nak blah lu. Haha. Dah la. Penat type. Nanti sambung. Later guys. See ya. SHMILY !


:D <3

No comments:

Post a Comment